Jak rozliczać przejechane kilometry – tachograf analogowy

Przepisy dotyczące każdego rodzaju tachografu. Jaka jest różnica między nakładaniem informacji na tachograf cyfrowy, a tachograf analogowy? Jak wypełnić wykresówkę kierowcy, aby kontrola drogowa przebiegała bez zarzutów?

Tachograf cyfrowy, a tachograf analogowy

Nowe przepisy, które weszły od 1 maja 2006 mówią o tym, że każde noworejestrowane pojazdy koniecznie muszą zostać wyposażone w tachograf cyfrowy. Wyjątkiem są pojazdy, które zostały zarejestrowane wcześniej tzn. przed wejściem w życie nowego regulaminu. W takiej sytuacji pojazdy takie mogą posiadać tachograf analogowy. Kierowcy i osoby pracujące na tego typu sprzęcie ostrzegają o jego wadach podczas użytkowania. W tachografie analogowym powinna istnieć możliwość wyboru aktywności kierowcy, dlatego też urządzenie to zostało wyposażone w specjalistyczne przełączniki, tzw. selektory. Wskaźniki te pozwalają na bezproblemowe określenie, czym w danej chwili zajmuje się kierowca. Przepisy wyróżniają aż cztery rodzaje aktywności pracownika: jazda, przerwa/odpoczynek, pozostawanie w gotowości, inna praca. Tachograf analogowy powinien zostać odpowiednio ustawiony, ponieważ automatycznie rejestruje on tylko i wyłącznie czas jazdy kierowcy. Pozostałe rodzaje aktywności czyli przerwy, odpoczynek, pozostawanie w gotowości, a także inna praca nie będą już widoczne na wykresówce. Dlatego kierowca jest zobowiązany do zatroszczenia się o poprawne nastawienie urządzenia. W takich przypadkach z pewnością będą napotykały się trudności podczas rozliczania czasu pracy na wypadek kontroli uprawnionych służb np. Inspektoratu Transportu Drogowego czy też Państwowej Inspekcji Pracy.

Kontrola Drogowa

W Rozporządzeniu według Komisji Europejskiej i Rady (EWG) nr 3821/85 z dn.20 grudnia 1985 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym dowiadujemy się, że każdy członek załogi pojazdu jest zobowiązany do nanoszenia na swoją wykresówkę informacji dotyczących danych osobowych i danych szczegółów pracy. Wymagane informacje to: nazwisko i imię (na początku jej używania), datę i miejsce rozpoczęcia i zakończenia wykresówki, numer rejestracyjny każdego pojazdu, do którego został przydzielony (na początku pierwszej jazdy oraz wówczas, gdy zmieni pojazd w czasie używania danej wykresówki), wskazania licznika długości drogi (przy rozpoczęciu pierwszej jazdy zarejestrowanej na wykresówce, przy zakończeniu ostatniej jazdy zarejestrowanej na wykresówce. W przypadku zmiany pojazdu przez pracownika w ciągu dnia pracy, powinien on zapisać wskazanie licznika auta, do którego był przydzielony oraz wskazanie licznika pojazdu, do którego się przesiada. Istotną informacją w tego typu sytuacjach jest obowiązek kierowcy do podania i zaznaczenia czasu, kiedy miała miejsce zamiana samochodu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *